Participation Income

[:nl]

Research on participation income

Researcher: Rebecca Belochi

Dear readers,

Maybe you already heard of the project I am undertaking with the support of Our New Economy. For those who don’t: I am currently writing a paper on Participation Income (just PI for friends) intended for policy making that will be published by ONE. As writing a paper takes time, the coming series of posts are dedicated to introduce participation income in general until the paper is published. They will cover not only PI’s advantages but also its challenges and the state of the current debate surrounding it.

Another reason behind the publishing of these blog posts is to showcase points that will not be covered in the policy paper. Indeed, certain aspects of the academic debate, whilst relevant when thinking of PI overall, do not offer particular insights for policy making. Therefore, the coming posts will also focus on points complementary to the future paper. The goal is to increase awareness of PI and provide an interactive platform to discuss its different aspects. Any share of thoughts or questions are encouraged and appreciated!

I am already looking forward to our interactions. So don’t hesitate to comment, share these posts with interested parties, or follow me on twitter for #PIfunfacts and much more.

Kindly,

Rebecca.

  • Mirjam de Rijk: “Als iets te belangrijk is om failliet te laten gaan, moet je het in publieke handen houden”

    Het kapitaal en ‘geld-maken-met-geld’ is steeds dominanter geworden in onze samenleving. Wat ooit in handen was van onafhankelijke stichtingen zonder winstoogmerk, wordt massaal opgekocht door private equity en andere kapitaalkrachtige, commerciële partijen, met maar één doel: zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld verdienen. Journalist Mirjam de Rijk schreef er een boek over. In ‘Gekaapt door het kapitaal’ analyseert ze gedetailleerd wat er aan de hand is, hoe het zover gekomen is én welke maatregelen het tij kunnen keren. 

    Er is heel veel en steeds meer kapitaal, zowel in Nederland als daarbuiten. De eigenaren van dit kapitaal zijn op zoek naar plekken om te ‘investeren’. Zodra Mirjam de Rijk spreekt over investeren, plaatst ze het woord met haar vingers tussen aanhalingstekens. “Ik wil de eigenaren van dit kapitaal geen investeerders noemen”, zegt ze. “Ze zijn in de kern helemaal niet geïnteresseerd in het product of de dienst, maar alleen in het rendement.” 

    “Opkopers van zorgorganisaties pikken de meest lucratieve onderdelen eruit. De zwaardere, duurdere zorg blijft zitten bij stichtingen zonder winstoogmerk”

    Mirjam heeft het in ‘Gekaapt door het kapitaal’ dan ook vooral over opkopers. En die zijn er, volop en in steeds meer sectoren. “In de zorg wordt er voor zo’n 2,5 miljard euro per jaar opgekocht, er bestaan wijken waar alleen maar kinderopvang van private equity partijen is en er zijn toeleveranciers van scholen die het complete onderwijs bepalen. Als je die optelsom maakt, en dat heb ik gedaan, dan denk je bij jezelf: ‘hier gaat iets mis.’”

    De prijsindex van peuters

    Wat begon vanuit nieuwsgierigheid, slaat om in bezorgdheid wanneer ze zich realiseert hoe snel het kapitaal om zich heen grijpt en hoe groot de consequenties daarvan zijn voor de gehele samenleving. “Als burger merk je het in eerste instantie niet eens direct, want de naam van de praktijk van je tandarts of fysio blijft vaak hetzelfde. Maar door kapitaal opgekochte praktijken smeren patiënten vervolgens wel met regelmaat extra of duurdere behandelingen aan.”

    Juist dat je het aan de voorkant niet ziet, maakt het complex, met subtiele gevolgen. “De brokken komen op een andere plek terecht. Opkopers van zorgorganisaties pikken de meest lucratieve onderdelen eruit. Dat zijn veelal de ‘lichte’ patiënten, die het makkelijkst te behandelen zijn. De zorginstellingen die niet zijn opgekocht, meestal stichtingen zonder winstoogmerk, blijven met de zwaardere en duurdere zorg zitten,” legt Mirjam uit. “En in de kinderopvang en het onderwijs zie je de gevolgen in de vorm van segregatie. Alleen ouders die het kunnen betalen hebben toegang tot die opvang, bijles of examentraining.”

    De grip van het kapitaal komt in het onderwijs nog op een andere, specifieke manier tot uiting. Zo is driekwart van de basisscholen in Nederland inmiddels afhankelijk van Google, schetst Mirjam. Grote technologiebedrijven hebben op die manier niet alleen toegang tot data over docenten en leerlingen, ze bepalen ook in toenemende mate wat en hoe er geleerd wordt. En zodra een school eenmaal gebruik maakt van de infrastructuur van een commerciële partij, is het lastig daar weer vanaf te komen. “Big tech is een soort ‘Hotel Californië”, stelt Ronald Stolk – CIO van Rijksuniversiteit Groningen – in het boek van Mirjam. “You can check out any time you like, but you can never leave.”

    Wat mag er verhandeld worden?

    “Moet ik dan een andere tandarts of fysio gaan zoeken?” is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Hoewel burgers zeker een bijdrage kunnen leveren, benadrukt Mirjam in haar boek vooral de rol van mensen die in posities zitten waar richting wordt bepaald. Geert de Wit bijvoorbeeld, voormalig directeur van de Kinderopvanggroep in Tilburg. Hij werd regelmatig benaderd door private-equitypartijen, maar heeft een opkoping altijd buiten de deur gehouden. Hiermee werd een nieuwe standaard gezet: kinderopvang is geen handelswaar.

    “Geld is ons ruilmiddel, daar is niks mis mee. Wat niet klopt is dat we denken dat als we ergens meer geld voor krijgen, het dan ook echt meer waard is.”

    Er zou veel meer discussie in de samenleving moeten komen over wat de publieke sector kenmerkt of zou moeten kenmerken, en hoe je dat beschermt, bepleit mirjam. Gekaapt worden door het kapitaal is geen natuurwet, het is het resultaat van een lange reeks beslissingen. Het kan dus ook gestopt en teruggedraaid worden. En daarbij is de regel eigenlijk heel simpel: als iets te belangrijk is om failliet te laten gaan, moet je het in publieke handen laten.

    Ook een discussie rondom wat ‘waarde’ eigenlijk is, kan bijdragen. “Stel, ik koop een huis. Ik verbouw het niet. Na een paar jaar verkoop ik het voor een veel hogere prijs. Heb ik dan waarde toegevoegd?”, illustreert Mirjam. “Geld is ons ruilmiddel, daar is niks mis mee. Wat niet klopt is dat we denken dat als we ergens meer geld voor krijgen, het dan ook meer waard is.” Als essentiële organisaties opgekocht worden door kapitaalkrachtige partijen, betekent dit ook onzekerheid voor de samenleving. “Want juist doordat de eigenaren van dit kapitaal alleen maar op zoek zijn naar rendement, zijn ze ook zo weer uit een bepaalde sector vertrokken als ze zien dat er ergens anders meer te halen valt.”

    De rol van het economieonderwijs

    Dat financiële waarden zo hoog op het lijstje van veel mensen staan, heeft deels te maken met de manier waarop managers worden opgeleid, stelt Mirjam. “Binnen het economieonderwijs zijn mensen best lang opgeleid met als uitgangspunt ‘hoe kan ik geld maken?’. En die komen dus – zeker als het om de financiële opleidingen gaat – ook vaak in de ‘geld-met-geld-maak’ sector terecht. Ik zou het mooi vinden als er binnen de opleidingen meer aandacht komt voor de gevolgen van al dat kapitaal, en dat studenten ook kritisch nadenken over ‘wat doe ik met mijn opleiding?’ en ‘waar ga ik werken?’”

    Mirjam hoopt met haar boek een brede groep mensen wakker te schudden. “Onderwijsorganisaties hoop ik bijvoorbeeld aan te sporen om kritisch naar hun toeleveranciers en samenwerkingspartners te kijken. En ik hoop dat mensen door het lezen van het boek economie wat minder als een ‘ver-van-hun-bedshow’ gaan zien en meer als iets dat ook zij kunnen begrijpen. Sterker nog, als iets waar ze invloed op hebben. En dat begint met het stellen van de vraag: “In wat voor samenleving wil ik leven?”

    Gekaapt door het kapitaal’ verscheen bij Uitgeverij Pluijm. Onze directeur Sam de Muijnck trad op bij “De Groene Live” in Pakhuis de Zwijger waar het boek van Mirjam centraal stond.

    Wij mogen vijf exemplaren van ‘Gekaapt door het kapitaal’ weggeven. Stuur vóór 1 augustus een mail naar communicatie@ourneweconomy.nl o.v.v. ‘Gekaapt door het kapitaal’ met je volledige naam en een korte motivatie waarom je dit boek graag zou willen lezen. In de week van 5 augustus ontvangen de winnaars bericht.

    Portretfoto Mirjam de Rijk gemaakt door Merlijn Doomernik.




    Lees verder →
  • ONE zoekt financieel specialist (support)

    Our New Economy is een onafhankelijke denktank in Nederland, maar met internationale reikwijdte. Als stichting zonder winstoogmerk werken wij aan vernieuwing van het economisch denken in het Nederlands en internationaal onderwijs: economie is meer dan alleen markt en geld. Het huidige team bestaat uit acht collega’s. Er gebeurt veel, de organisatie is flink gegroeid en daarom zijn we op zoek naar een parttime collega voor financiële administratie en project office ondersteuning op ZZP-basis.

    Wie we zoeken

    De part-time collega die wij op dit moment zoeken heeft gemiddeld 0,5 – 1 dag per week tijd voor de volgende activiteiten binnen de finance rol:

    1. Reporting
      • Verbeteren van het systeem van grootboekrekeningen en opstellen van interne rapportages;
      • Verantwoordelijk voor de maand-, kwartaal en jaarafsluitingen, evenals het opstellen van jaarrekeningen;
      • Verwerken van mutaties in en bewaken van projectadministraties ten behoeve van onze funders en grote donateurs. Financiële verslagen en overzichten voor projecten maken.
      • Financieel jaarverslag maken (incl. ANBI verslaglegging).
    2. Operations:
      • Controleren, vastleggen en verwerken van de gehele financiële administratie op basis van input van de projectleiders en afspraken met onze funders, hieronder valt ook het opstellen van uitgaande facturen en het verwerken en betalen van inkomende facturen;
    3. Planning
      • Ondersteunen van de projectleiders met Overzicht cash flow op basis van project begrotingen maken en bijhouden van voortgang.
    4. Legal en strategisch
      • Nieuwe en jaarlijkse contracten met medewerkers die voldoen aan de fiscale regels en richtlijnen
      • Strategische beslissingen voorbereiden: denk hierbij aan de regels omtrent ZZP-schap, BTW richtlijnen, compliance richtlijnen, etc.

    We gaan uit van een eerste periode van zes maanden, met een verlenging als het goed klikt. Je bent in Nederland gevestigd.

    Wat heb jij in huis

    Je werkt gestructureerd en kunt overzicht brengen en houden in de boekhouding. Ervaring met Exact software is een pré. Je bent handig met Excel en hebt ervaring met financiële administratie, en je bent daarin vooral een doener. De technische kant gaat je goed af. Je werkt zelfstandig en geniet van de verantwoordelijkheid die je krijgt en de korte lijntjes in een kleine, relatief informele organisatie. 

    We bieden je aan

    Hoewel we nu nog allemaal op ZZP-basis werken, besteden we tijd en aandacht aan de samenwerking, inhoudelijk op de projecten én met elkaar als ONE. Een aantal keer per jaar vergaderen we off-site met alle ZZP-collega’s van ONE. We bieden op dit moment een uurtarief van 55,- euro (excl. BTW), dat is hetzelfde voor iedereen die bij ONE werkt, van assistent tot directeur.

    Hoewel we nu groeien, durven we gerust te spreken van een gezellig, open en betrokken team. Wij zijn tegelijkertijd ambitieus, want we willen impact maken. We beschikken op dit moment over kantoorruimte in Amsterdam aan het Surinameplein, maar je kunt ook deels zelfstandig werken vanuit huis.

    Startdatum: september, gesprekken in augustus.

    Hoe te solliciteren

    Om te solliciteren, stuur je ons je CV en motivatiebrief per e-mail.

    Na een eerste selectie nodigen we de meest geschikte kandidaten uit voor een online of live interview midden mei. Als je vragen hebt over de functies of de procedure, voel je vrij om deze eerst te mailen naar magid.el.massoudi@ourneweconomy.nl.

    Sollicitatietermijn: 15 juli 2024.

    ONE is een inclusieve organisatie. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen vaak pas solliciteren als zij volledig aan het functieprofiel denken te voldoen; mannen reageren ook als het niet helemaal past.

    We willen iedereen uitnodigen om te solliciteren – ongeacht leeftijd, handicap, etniciteit, geslacht, genderidentiteit, ras, religieuze overtuiging, seksuele geaardheid of andere kenmerken – ook als je niet expliciet aan alle eisen voldoet.

    Lees verder →
  • Derde editie Week van het Economieonderwijs

    Van 18 tot en met 22 november 2024 vindt de derde editie van de Week van het Economieonderwijs plaats, dé landelijke week voor toekomstbestendig economieonderwijs. De week draait om economieonderwijs dat aansluit bij de ontwikkelingen in de economische wetenschap en de maatschappij. In workshops, lezingen, voorbeeldlessen en andere activiteiten door heel Nederland delen onderwijsprofessionals met elkaar hoe zij deze ontwikkelingen integreren in hun lesmateriaal en de curricula in het vo, mbo, hbo en wo. 

    Economieonderwijs speelt een cruciale rol in het voorbereiden van jongeren op (verdere) deelname aan de maatschappij en de arbeidsmarkt. Het geeft hen handelingsperspectief om mee te bouwen aan bedrijven en de economie van de toekomst. Ook – of misschien wel juist – nu maatschappelijke ontwikkelingen als groeiende sociale ongelijkheid, digitalisering, klimaatverandering en biodiversiteitsverlies het speelveld veranderen, is die voorbereidende functie van het economieonderwijs belangrijk. Om dat goed te kunnen blijven doen is het nodig dat nieuwe modellen en principes in het economieonderwijs worden geïntegreerd. 

    Veel docenten, opleidingsmanagers, decanen, onderzoekers en andere onderwijsprofessionals werken hier al aan. Toch blijft het verrijken van economielessen, vakken of curricula binnen de bestaande kaders een lastige opgave. Waar begin je? Hoe pak je het aan? Waar zit ruimte? Veel onderwijsprofessionals hebben het gevoel dat zij zelf het wiel moeten uitvinden. De Week van het Economieonderwijs biedt gelegenheid met elkaar het gesprek aan te gaan, elkaar te helpen en te inspireren. 

    Dit jaar staat van maandag tot en met donderdag iedere dag een andere onderwijslaag centraal. Maandag 18 november staat in het teken van economieonderwijs op mbo-opleidingen, op dinsdag 19 november staat universitair economieonderwijs centraal, woensdag 20 november is de dag voor hoger economisch onderwijs en donderdag 21 november draait het om economieonderwijs op middelbare scholen. De laatste dag van de week, vrijdag 22 november, richt zich op doorlopende leerlijnen en kruisbestuiving tussen de onderwijslagen. 

    De Week van het Economieonderwijs wordt georganiseerd door Leren voor Morgen, Het Groene Brein en Our New Economy, en wordt mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation. Het inhoudelijke programma wordt vormgegeven door onderwijsprofessionals en in samenwerking met onderwijsinstellingen en -partijen. Zo wordt de hbo-dag met NewBee en de Vereniging van Hogescholen georganiseerd en de vo-dag in samenwerking met Vecon. Het definitieve programma en de activiteiten worden in aanloop naar de week bekendgemaakt via weekvanheteconomieonderwijs.nl

    Lees verder →
  • Economy for Life!

    “Economy for Life!” Dat is het thema en tevens de pakkende en passende titel van het nieuwste magazine Pari Perspectives, een uitgave van The Pari Center. Maarten Nijman en Sam de Muijnck door gastredacteur Godelieve Spaas gevraagd om namens Our New Economy een bijdrage te leveren. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen natuurlijk!

    “How Pluralism in Economics Education Helps to Create a Flourishing World” is hier te lezen

    Wil je de volledige editie van Pari Perspectives lezen, dan kan dat hier. Met bijdragen van o.a. David Bollier, Elena Lomeli Aguirre, Marieke van Mieghem, Elise Talgorn en Reon Brand. In september volgt het tweede deel.

    Lees verder →
  • Gastcollege Sam de Muijnck aan de Vrije Universiteit Amsterdam

    Op 24 april 2024 bezocht onze directeur Sam de Muijnck het John Stuart Mill College voor een gastcollege “Recent Developments in Economic Thinking, Education and Policy”.

    Tijdens het gastcollege maakten studenten onder andere kennis met de pluralistische benadering van economie, kregen ze tips voor bronnen over heterodoxe economie (waaronder de podcast Ones and Tooze van Adam Tooze, de website van het Institute for New Economic Thinking, het Youtube-kanaal Unlearning Economics, de website Project Syndicate en het platform Exploring Economics) en gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek over een paradigmaverschuiving binnen de economie.

    Het complete verslag over het gastcollege is hier terug te vinden.

    Lees verder →
  • Invalshoeken voor een nieuw vo-curriculum economie

    Er komt waarschijnlijk binnenkort een commissie om het vo-economie curriculum te vernieuwen. Dat is belangrijk, want de wereld om ons heen verandert ook. De commissie wacht echter geen makkelijke taak. Curriculumontwerp vraagt om talloze grote en kleine inhoudelijke keuzes en complexe afwegingen.

    Over het rapport

    De auteurs Sam de Muijnck en Joris Tieleman zijn de afgelopen tien jaar actief geweest in het economieonderwijs en het maatschappelijk debat daaromtrent. Dat was voornamelijk in de internationale studentenbeweging Rethinking Economics (gebundeld in Economy Studies, De Muijnck & Tieleman 2021) en het internationale New Economics Education Network van uitgevers en academici (NEEN, 2023). In dit rapport vertalen ze de opgedane kennis en ervaring in een voorstel voor een nieuw curriculum economie voor het voortgezet onderwijs in Nederland. Daarnaast hopen de auteurs met het schrijfproces van dit rapport de kennis en ervaring uit Nederland te verzamelen en beschikbaar te maken voor ons internationale netwerk van partnerorganisaties. Er wordt in veel landen op dit moment gesleuteld aan de inhoud en vorm van economieopleidingen, en het zou mooi zijn als we vanuit het Nederlandse veld ook daaraan kunnen bijdragen.

    Dit rapport is niet af

    Het rapport is bedoeld als een concept waarop we input van lezers zeer op prijs stellen. Door het document heen stellen we de lezer verschillende vragen. Op basis van de antwoorden willen we de inzichten verder aanscherpen om een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan het curriculumontwerp in de vorm van een vervolg op dit rapport. In het rapport leest u hoe die bijdrage kan worden geleverd.

    NB. Het e-mailadres waarnaar in het rapport wordt verwezen was begin deze maand door een fout nog niet beschikbaar, dat is inmiddels hersteld. We ontvangen graag jouw feedback!

    Lees verder →
  • Willen studenten een Nieuwe Economie?

    Our New Economy draagt de afgelopen jaren met succes bij aan een transitie van het economieonderwijs voor vo (nu havo/vwo), hbo en wo. Steeds meer docenten, opleidingsmanagers en vele andere onderwijsprofessionals gaan aan de slag met het aanpassen van hun lessen en curricula.  Maar willen studenten eigenlijk wel een bredere blik – financieel, sociaal en ecologisch – in hun opleiding aangereikt krijgen?

    Lees verder →
  • De Week van het Economieonderwijs 2023

    De economische wetenschap is in ontwikkeling. Om aansluiting te houden op het werkveld en een samenleving waarin (gebrek aan) duurzaamheid en sociale inclusie steeds belangrijker worden, is er in de les veel meer ruimte nodig voor discussie en een breder blikveld. Er is behoefte om het onderwijs te verrijken, om leerlingen aan het denken te zetten.

    Met een breed aanbod van wetenschappelijk invalshoeken kunnen leerlingen en studenten zelf een afweging maken tussen verschillende waarden in de samenleving; financieel, sociaal en ecologisch. Wij kennen veel onderwijsprofessionals die hard werken aan de verrijking van hun lessen. Maar niet iedereen kan hier binnen de bestaande kaders van het curriculum en de ruimte voor vinden, laat staan de tijd die het kost om in je eentje die veranderingen door te voeren. De Week van het Economieonderwijs biedt een platform waar onderwijsprofessionals met elkaar in gesprek kunnen gaan over de ontwikkeling die de economische wetenschap doormaakt, en hoe die een plek kan krijgen in de les.

    Samen met Leren voor Morgen en Het Groene Brein, organiseren we met trots deze tweede editie. Ook hebben we zelf een aanbod van workshops binnen de goed gevulde agenda van deze week. We lichten ze hier even uit, maar kijk vooral ook naar de agenda van het hele programma!

    Our New Economy tijdens de Week van het Economieonderwijs

    Lesmaterialen voor Nieuw Economisch denken

    In het Engels wordt netjes onderscheid gemaakt tussen ‘economics’ en ‘the economy’. In Nederland hebben we dat onderscheid niet en dat maakt het soms lastig om aan te geven of we het hebben over de economie, of het bestuderen ervan. Dit, en vele andere inzichten, is belangrijk als je aan de slag wil met het maken van lesmaterialen. De workshop bestaat uit een korte presentatie en vervolgens gaan we samen met die inzichten concreet aan de slag met het ontwerpen van materiaal voor jouw klas.

    Op dinsdag 21 november geeft Maarten Nijman in Den Haag een workshop over Lesmaterialen voor Nieuw Economisch denken.

    De Krant in de Klas

    We willen onze leerlingen helpen om de economie te begrijpen, maar de maatschappelijke gebeurtenissen in hun leefwereld zijn soms moeilijk te koppelen aan de lesstof. In deze workshop bespreken we de noodzaak van en manieren waarop leerlingen economische concepten buiten de klas kunnen herkennen. We kijken wat er eind november in de wereld gebeurt op het gebied van duurzaamheid en gebruiken dit om lesmateriaal – voor een lesopener, themaopdracht of hele les – te maken dat je meteen kan toepassen.

    Op woensdag 22 november geeft Irene de Vries in Apeldoorn de workshop De Krant in de Klas: hoe krijgen we de echte economie het klaslokaal in?

    Ontwerp jouw Economie

    Sam de Muijnck en Joris Tieleman geven een overzicht van visies op de toekomstige economie. Bij het schrijven van het boek Economy Studies en het creëren van een overzicht van economisch onderwijsmateriaal werd het duidelijk dat een van de grootste hiaten, in zowel de reguliere als de alternatieve literatuur, het begrijpen van de verschillende manieren is waarop economieën georganiseerd kunnen en zijn geweest. Te vaak ligt de focus uitsluitend op de manier waarop markten werken. In het beste geval wordt een simpele tweedeling tussen de vrije markt en centraal geplande economieën gepresenteerd, terwijl er vele andere vormen zijn, zoals de commons, coöperaties, de gifteconomie en decentraal georganiseerde maatschappelijke voorzieningen. Deze zijn niet theoretisch: ze vormen al grote delen van onze economische systemen. In ons economisch denken en onderwijs negeren we ze op eigen risico.

    In de workshops krijgen deelnemers in kleine groepen praktische hulpmiddelen en raamwerken om hun eigen toekomstige economie te ontwerpen en na te denken over de diversiteit die al bestaat in de economieën van vandaag. De workshop staat open voor iedereen, aangezien we allemaal meedoen en een belangrijke rol spelen in de economie, en dus onderdeel moeten zijn van het opnieuw bedenken hoe onze toekomst eruit zou moeten zien.

    NB. deze workshop is in het Engels

    Op woensdag 22 november geven Sam de Muijnck en Joris Tieleman in Amsterdam de workshop: Ontwerp jouw Economie

    Lesbrieven Nieuwe Economie

    Tijdens deze kennissessie delen we met je waarom wij denken dat deze lesbrieven nuttig en noodzakelijk en de weg vrijmaken voor vernieuwing van het economieonderwijs. We gaan in op de verschillende thema’s en hoe deze ingezet kunnen worden in de vrije ruimte én verdieping bieden op de domeinen voor het eindexamen economie. We delen ervaringen uit de praktijk, blikken terug en kijken vooruit. Na afloop delen we een mooie aanbieding voor onze lesbrieven met je.

    Op woensdagavond 22 november (nog voor de eerste verkiezingsuitslagen op TV komen) kun je online de workshop Lesbrieven Nieuwe Economie volgen.

    Nieuw Economisch Onderwijs in context en perspectief

    Het hbo economieonderwijs is volop in beweging. Als we even uitzoomen zien we dat deze beweging past binnen een grotere (internationale) beweging binnen het onderwijs, de samenleving en het bedrijfsleven. Deze veranderende context vindt zijn weg gelukkig ook al naar de onderwijspraktijk. Want zeker in lectoraten, minoren en keuzevakken gebeurt er al heel veel.

    Tegelijkertijd staan we ook pas aan het begin van de verandering. De kerncurricula leiden voor een groot deel namelijk nog op voor business as usual. De bal ligt nu dus bij onderwijsinstellingen en hun economische opleidingen.

    Maar hoe vertaal je dan al de ambities van bijvoorbeeld het Verkenningsrapport (2021) en het Sectorplan (2023) naar de bestaande opleidingen? Wij delen ons perspectief maar zijn nog veel benieuwder naar dat van jullie!

    Op donderdag 23 november geven Rosa van As en Magid el-Massoudi in Amsterdam de workshop Nieuw Economisch Onderwijs in context en perspectief.

    Lees verder →
  • 12 oktober: Van Wie Is Het Economieonderwijs?

    Het onderwijs is dé bakermat van de vernieuwende impuls aan de samenleving. Daarom is onderwijs een belangrijk vertrekpunt voor de economische transitie. Maar wat heb jij als docent en student nodig om verschillende economische perspectieven te hanteren en vernieuwende geluiden te laten horen, zodat die impuls kan worden aangejaagd. En ben je dan activist, realist, of juist allebei? Want, van wie is het economieonderwijs eigenlijk?

    In de aanloop naar de Week van het Economieonderwijs (20-24 november) organiseren we samen met Avans en Future of Work, speciaal voor docenten en studenten economie (HBO en WO) het ééndaagse symposium ‘Van wie Is het economieonderwijs?’. Dit als onderdeel van het festival ‘Van wie is de economie?’, dat van 5 t/m 22 oktober in Den Bosch op de Tramkade plaatsvindt.

    Each time someone stands up for an ideal, or acts to improve the lot of others, or strikes out against injustice, he sends forth a tiny ripple of hope, and crossing each other from a million different centers of energy and daring, those ripples build a current which can sweep down the mightiest walls of oppression and resistance.

    Robert F. Kennedy (1925-1968)
    University of Cape Town, South Africa, 6 June 1966

    Programma

    We maken in het programma nadrukkelijk de verbinding met de kunst, omdat juist die vorm ons aanzet tot het bevragen van de status quo. Aan het woord op deze dag komen onder meer Maurits in ’t Veld over de noodzakelijkheid van idealisme voor onze toekomst, Erik Uitenbogaard spreekt over verbinding tussen kunst en economie en Joris Tieleman over het Waterwerk van het Geld voor het onderwijs. Naast deze lezingen is er uiteraard ruimte voor dialoog en workshops vanuit verschillende invalshoeken zoals het ruimte geven aan idealen van studenten, leren van de geschiedenis van vakbonden of kunst als instrument. Er zal in de middag met Louise Boelens uitgebreid worden ingegaan op het mini-burgerberaad dat we ook als hulpmiddel kunnen inzetten om de transitie van het economieonderwijs vorm te geven.

    Aanmelden

    Wil jij als docent of student het economieonderwijs mee richting geven, op het snijvlak van kunst, wetenschap en democratie perspectieven aangereikt krijgen, de dialoog voeren en je netwerk uitbouwen met like minded? Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers, dus als je erbij wilt zijn, schrijf je dan direct in!

    Uiteraard ben je ook van harte welkom op de – gratis toegankelijke – expositie en andere events van het festival ‘Van wie is de economie?’. Meer informatie hierover vind je op www.futureofwork.nl.

    Of je nu activist of realist bent – praat verder over het onderwerp van dit symposium tijdens de Week van het Economieonderwijs (20 t/m 24 november). Hier krijg je in voorbeeldlessen, workshops en presentaties handvatten voor het opnemen van nieuwe economische denkkaders in jouw lespraktijk. Meer informatie vind je op www.weekvanheteconomieonderwijs.nl.

    Dit programma is ook onderdeel van de Week van het Economieonderwijs.

    Lees verder →
  • Verbinding Onderzoek en Werkveld financials

    Future Fit Financials (FFF), het interactieve platform voor Financials, gaat vanaf september met het Landelijk Overleg Opleidingen Finance & Control (LOOFC) sessies houden bij verschillende hogescholen. Met als doel om het onderzoek, werkveld en onderwijs met elkaar te verbinden. Experts van uiteenlopende specialismen geven hun visie vanuit hun vakgebied.

    Eerste bijeenkomst op 28 september

    Bij de hogescholen wordt veel toegepast, innovatief onderzoek gedaan. Zij willen hun kennis graag delen met het werkveld. Verder levert het onderwijs ‘young professionals’ af en is het geïnteresseerd in casussen vanuit de praktijk. Andersom is het voor bedrijven en organisaties interessant om de kennis en tools die door het onderzoeksveld ontwikkeld worden, toe te passen in de praktijk. De eerste sessie wordt gehouden op 28 september, van 16 tot 21 uur bij de Haagse Hogeschool (de HHS).

    Tijdens de sessies geven wisselende experts vanuit hun vakgebied hun visie op hoe je onderzoek, werkveld en onderwijs op het gebied van Finance & Control kunt verbinden. Ook bieden de sessies een mooie gelegenheid aan de deelnemers om met elkaar te praten over het samen bouwen van een kennisnetwerk.

    Deze eerste sessie heeft lezingen van Liliya Terzieva, lector designing value networks van de HHS. Zij gaat in op value networks en hoe je impact kunt maken met netwerken.
    Daarna volgt een workshop van Albert Kraaij over een tool die hij ontwikkelde om SDG’S (duurzame ontwikkelingsdoelstellingen) te koppelen aan het businessmodel van ondernemingen.

    Meer informatie vind je op de website van Future Fit Financials.

    Week van het Economieonderwijs

    Voor de HHS is dit thema ook de link naar de Week van het Economieonderwijs, waar de HHS op 21 november zal participeren als HUB op het thema Waardenetwerken voor Toekomstbestendig Economieonderwijs.

    Dus dat kun je ook meteen vast in je agenda zetten!

    Lees verder →
[:]