Our New Economy draagt de afgelopen jaren met succes bij aan een transitie van het economieonderwijs voor vo (nu havo/vwo), hbo en wo. Steeds meer docenten, opleidingsmanagers en vele andere onderwijsprofessionals gaan aan de slag met het aanpassen van hun lessen en curricula.  Maar willen studenten eigenlijk wel een bredere blik – financieel, sociaal en ecologisch – in hun opleiding aangereikt krijgen?

De enquête

Aan dit onderzoek werkten 94 studenten van diverse hogescholen mee. Bijna alle studenten volgen een bachelor. De achtergronden zijn divers: commerciële economie, bedrijfskunde, finance of logistiek maar ook de wat specifiekere CE richtingen als sportmarketing.

Het doel van deze enquête is om vast te stellen hoe studenten kijken naar de financiële, ecologische en sociale waarden. Zowel vanuit hun persoonlijk leven als in hun opleiding. Voor de laatste onderzoeken we bovendien of ze het belangrijk vinden, maar ook in hoeverre het in de opleiding aan bod komt en wat het hbo al goed doet in de ogen van studenten.

Conclusies

Veel studenten willen in meer of mindere mate later van betekenis kunnen zijn, ook op sociaal en ecologisch vlak. Slechts een enkeling vindt dit onbelangrijk. Maar als we dieper graven, dan zien we ook dat studenten niet direct de link te leggen met hoe deze onderwerpen in de opleiding worden aangeboden. Ook vinden ze – juist op de thema’s ecologisch en sociaal – dat het aanbod van de opleidingen van gemiddelde kwaliteit is. De ontwikkelingen die we al lange tijd zien in minoren, living labs en verschillende masters moeten nog landen in het kerncurriculum. Met het framework dat we bij Our New Economy ontwikkelen, verwachten we juist daaraan een flinke bijdrage te kunnen leveren.

Lees het hele rapport hier