Ons rapport ‘Dutch Economics Education Review 2024’ is gepubliceerd. Dit rapport, opgesteld door Sam de Muijnck en Joris Tieleman, biedt een diepgaande analyse van de huidige staat van de economische bacheloropleidingen aan tien onderzoeksuniversiteiten in Nederland. De auteurs “… zien dat faculteiten flinke stappen gezet hebben afgelopen jaren. Tegelijkertijd is er nog een lange weg te gaan.”
Economische opleidingen spelen een cruciale rol in het adresseren van toenemende maatschappelijke uitdagingen als klimaatverandering, ongelijkheid en digitalisering. In het rapport worden de vele stappen die Nederlandse economische faculteiten de afgelopen jaren hebben gezet, uitgebreid belicht. Het toont niet alleen de best practices die zijn ontstaan, maar ook waar verdere vooruitgang mogelijk en noodzakelijk is.
Het rapport is tot stand gekomen met input van betrokkenen uit het veld. Dank aan iedereen die heeft bijgedragen, waaronder Nobelprijswinnaar James J. Heckman, die het voorwoord voor zijn rekening nam: “This report is a valuable critical appraisal of the teaching of economics in the Netherlands, with applicability to the practice of teaching economics in the entire world. It makes insightful points about what is taught and its relevance for the students taking economics. (…) I hope it is read and acted on by the academic leaders who shape the training of young economists in the Netherlands and elsewhere.”