Er komt waarschijnlijk binnenkort een commissie om het vo-economie curriculum te vernieuwen. Dat is belangrijk, want de wereld om ons heen verandert ook. De commissie wacht echter geen makkelijke taak. Curriculumontwerp vraagt om talloze grote en kleine inhoudelijke keuzes en complexe afwegingen.

Over het rapport

De auteurs Sam de Muijnck en Joris Tieleman zijn de afgelopen tien jaar actief geweest in het economieonderwijs en het maatschappelijk debat daaromtrent. Dat was voornamelijk in de internationale studentenbeweging Rethinking Economics (gebundeld in Economy Studies, De Muijnck & Tieleman 2021) en het internationale New Economics Education Network van uitgevers en academici (NEEN, 2023). In dit rapport vertalen ze de opgedane kennis en ervaring in een voorstel voor een nieuw curriculum economie voor het voortgezet onderwijs in Nederland. Daarnaast hopen de auteurs met het schrijfproces van dit rapport de kennis en ervaring uit Nederland te verzamelen en beschikbaar te maken voor ons internationale netwerk van partnerorganisaties. Er wordt in veel landen op dit moment gesleuteld aan de inhoud en vorm van economieopleidingen, en het zou mooi zijn als we vanuit het Nederlandse veld ook daaraan kunnen bijdragen.

Dit rapport is niet af

Het rapport is bedoeld als een concept waarop we input van lezers zeer op prijs stellen. Door het document heen stellen we de lezer verschillende vragen. Op basis van de antwoorden willen we de inzichten verder aanscherpen om een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan het curriculumontwerp in de vorm van een vervolg op dit rapport. In het rapport leest u hoe die bijdrage kan worden geleverd.

NB. Het e-mailadres waarnaar in het rapport wordt verwezen was begin deze maand door een fout nog niet beschikbaar, dat is inmiddels hersteld. We ontvangen graag jouw feedback!